Sociaal Domein |
---|
Inleiding
Het sociaal domein zal in 2021 gericht zijn op hervormen en bezuinigen. Op basis van gemaakte keuzes door het college en de raad zal de uitvoering sociaal domein in 2021 veranderen. Aan die veranderingen liggen het onderzoek van KPMG ‘Grip op sociaal domein’ en de beheersmaatregelen ten grondslag. Daarnaast zijn er al zaken in 2020 in gang gezet, die in 2021 door zullen lopen.
Het programma sociaal domein levert een bijdrage aan de kernwaarde sociale en vitale kernen. Binnen onze kernen is sprake van dorpse saamhorigheid en gemeenschapszin. In onze kernen zijn inwoners actief, helpen ze elkaar en nemen ze zelf initiatief. Dit willen we behouden en verder versterken. Samen met inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties blijven we grote maatschappelijke opgaven ook de komende jaren het hoofd bieden.
Actief eigenaarschap van onze inwoners en ondernemers is een strategische keuze die wij verder willen stimuleren zodat zij meer ruimte, zeggenschap en verantwoordelijkheid krijgen voor eigen initiatieven.
Tot slot levert het taakveld sociaal domein een bijdrage aan de kernwaarde bereikbare en bedrijvige gemeente. Het gaat dan in het bijzonder om de strategische keuze van voldoende arbeidspotentieel waarbij participatie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt onderdeel is.
We intensiveren de samenwerking en werken toe naar partnerschap met de betrokken partijen om nog beter op de hoogte te zijn van dat wat er speelt. We maken daarbij gebruik van data en up-to-date sturingsinformatie. Deze informatie zetten we ook in bij het vormgeven van de aanbestedingen voor Wmo-hulp en Jeugdhulp.
Op het gebied van wonen en zorg is er een opgave voor de gemeente Stein. Er is sprake van bevolkingskrimp, van vergrijzing en ontgroening. Aansluitend op het rijksbeleid stimuleren wij dat mensen langer thuis blijven wonen in hun vertrouwde omgeving. Daarom streven wij naar toekomstbestendige kernen, met passende (zorg- en welzijn)voorzieningen en een infrastructuur die aansluit bij de uitdagingen van deze tijd.
Taakvelden
Dit programma omvat de taakvelden:
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
6.2 Wijkteams
6.3 Inkomensregelingen
6.4 Begeleide participatie
6.5 Arbeidsparticipatie
6.6 Maatwerkvoorzieningen (Wmo)
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
6.81 Geëscaleerde zorg 18+
6.82 Geëscaleerde zorg 18+
Wat willen we bereiken ?
Na het raadsbesluit over de beheersmaatregelen, wordt voor het jaar 2021 een uitvoeringsagenda opgesteld, horende bij het integraal beleidsplan sociaal domein 2018-2023. Met dit beleidsplan inclusief de bijbehorende uitvoeringsagenda wordt voorzien in een vertaling van de strategische kernwaarden "sociale en vitale kernen" en "bereikbare en bedrijvige gemeente". De centrale thema's hierbij zijn:
1) Kracht bij mensen zelf
2) Integrale samenwerking
3) Maatwerk & kwaliteit
4) Communicatie & informatievoorziening
5) Innoveren en experimenteren
De uitvoeringsagenda wordt jaarlijks geëvalueerd en eveneens wordt jaarlijks een uitvoeringsagenda opgesteld voor het volgende jaar.
Het streven is om in 2021 en volgende jaren meer grip te krijgen op het Sociaal Domein in brede zin door:
- Onze cirkel van invloed zo groot mogelijk te maken;
- Het versterken van samenwerkingen;
- Het aanscherpen van beleid;
Bezuinigingen
Bezuinigingen | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|
Wijk en buurtopbouw (dorpsbudgetten) | 3.100 | 3.100 | 3.100 | 3.100 |
PIW | 50.000 | 50.000 | 50.000 | |
MEE | 83.000 | 83.000 | 83.000 | 83.000 |
Mantelzorg | 1.500 | 1.500 | 1.500 | |
GIPS | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
Buddyzorg | 2.399 | 2.399 | 2.399 | 2.399 |
THC de Brug | 7.600 | 19.000 | 38.000 | 38.000 |
Regionale subsidie Levanto | 2.940 | 2.940 | 2.940 | 2.940 |
Slachtofferhulp | 509 | 509 | 509 | 509 |
Hulp in Praktijk | 500 | 500 | 500 | 500 |
Week van… | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 |
Sociale inclusie | 5.000 | 7.500 | 10.000 | 10.000 |
Taalontmoetingen | 2.400 | 2.400 | 2.400 | 2.400 |
Vluchtelingenwerk | 2.445 | 2.445 | 2.445 | |
Bijzondere bijstand bewindvoering | 9.600 | 9.600 | 9.600 | 9.600 |
IOAW en algemene bijstand | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 |
Tegemoetkoming ziektekostenverzekering | 18.000 | 18.000 | 18.000 | 18.000 |
Sociale werkvoorziening | 30.000 | 60.000 | 90.000 | 90.000 |
Experimenteerbudget | 21.000 | 21.000 | 21.000 | 21.000 |
Aansluiting WLZ | 27.378 | 27.378 | 27.378 | 27.378 |
Nazorg | 38.930 | 38.930 | 38.930 | 38.930 |
Aanbesteding begeleiding | 17.000 | 17.000 | 17.000 | |
Clientervaringsonderzoek | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 |
Kwartaalrapportage | 3.500 | 3.500 | 3.500 | 3.500 |
Contract- en leveranciersmanagement | 1.160 | 1.160 | 1.160 | 1.160 |
Taakstelling KPMG Wmo | 27.500 | 55.000 | 55.000 | 55.000 |
Huishoudelijke hulp | 20.000 | 40.000 | 60.000 | 60.000 |
PGB-budgetten | 48.000 | 48.000 | 48.000 | 48.000 |
Collectief vervoer (Omnibuzz) | 7.287 | 7.287 | 7.287 | 7.287 |
Individueel vervoer | 1.356 | 4.746 | 8.136 | 10.000 |
Woningaanpassingen | 2.000 | 4.000 | 6.000 | 6.000 |
Eigen bijdrage | 4.560 | 4.560 | ||
Voordeel zorg door POH | 120.000 | 240.000 | 360.000 | 360.000 |
Praktijk Ondersteuner Huisarts (POH) | -23.000 | -23.000 | -23.000 | |
Geindiceerde jeugdhulp | 59.000 | 59.000 | 59.000 | 59.000 |
Aanbesteding Jeugd | 180.000 | 180.000 | ||
Taakstelling KPMG Jeugd | 92.500 | 185.000 | 185.000 | 185.000 |
Taakstelling college 3 PM posten van KPMG rapport (VT, ketenaanbieders, Gastenhof) | 150.000 | 150.000 | 150.000 | 150.000 |
Inloop GGZ | 17.000 | 17.000 | 17.000 | 17.000 |
Totaal programma Sociaal Domein | 839.659 | 1.196.894 | 1.578.344 | 1.580.208 |
Wat gaan we er voor doen?