Maatwerkdienstverlening 18-
De meeste contracten die we in Zuid-Limburg hebben gesloten met jeugdhulpaanbieders, lopen af per 1-1-2023. Per die datum zullen we een andere inkoopstrategie gaan hanteren. In 2021 zal die nieuwe strategie uitgewerkt worden om tijdig met de inkoop voor 2023 van start te kunnen gaan. Het is een veelomvattende grote opgave waarbij we met de Zuid-Limburgse gemeenten zoveel mogelijk samen optrekken. Uitgangspunt is kostenbeheersing, naast uiteraard de inhoudelijke doelen zoals verwoord in het regionaal beleidsplan. Alle gemeenten kampen met tekorten binnen de Jeugdhulp, dus het besparen op kosten is een belangrijk uitgangspunt.
In 2021 zal er voor € 137.000 ingezet worden voor de POH-Jeugd en vanaf 2022 wordt dit uitgebreid naar € 160.000. De praktijkondersteuner is een belangrijke schakel in het proces om minder jeugdigen via de huisartsen door te verwijzen naar duurdere 2 e lijns zorg. Dit zal leiden tot het terugdringen van de kosten. Het financieel voordeel dat gerealiseerd kan worden is gebaseerd op ervaringscijfers bij andere gemeenten waarbij tussen 30% tot 60% van het aantal verwijzingen naar 2 e lijns zorg door huisartsen bij de inzet van POH Jeugd kan afnemen. Een afname met 1/3 levert een financieel voordeel op van € 120.000 in 2021,
€ 240.000 in 2022 en € 360.000 in 2023 en 2024.
Binnen het onderdeel Jeugd zijn 2 beheersmaatregelen opgenomen. Enerzijds de aanbesteding Jeugd waarvan verwacht wordt dat dit vanaf 2023 een financieel voordeel van € 180.000 structureel gaat opleveren. En anderzijds wordt er structureel een bedrag van
€ 59.000 voordeel verwacht in het kader van geïndiceerde Jeugdhulp. Hierbij zal aandacht gegeven worden aan indicatiestelling naar gebruiksperiode en niet standaard voor 1 jaar/definitie gebruikelijke zorg aanscherpen/stapeling van arrangementen/beperken aanbieders/alleen erkende, bewezen interventies inzetten/ sturen op prestaties/ meer samenwerking huisartsen enz.
Bij Jeugd is er ook een taakstelling opgenomen voortvloeiend uit het KPMG-rapport. Er is geadviseerd om de genoemde additionele besparingen verder te concretiseren door middel van een verdiepend onderzoek. De minimale besparing wordt meegenomen als taakstelling. Voor Jeugd is dit een bedrag van € 185.000 structureel en in 2021 de helft hiervan.
Tevens wordt er voor de genoemde PM-posten uit het KPMG rapport een totale taakstelling van structureel 150.000 meegenomen in de begroting. Het gaat hier om eventuele inbesteding van VT-meldingen/het onderzoeken van de impact Gastenhof en het maken van afspraken met ketenaanbieders.
Verder uitwerking hiervan gaat plaatsvinden via businesscases.