Sociaal Domein

Maatwerkvoorzieningen (Wmo)

Maatwerkvoorzieningen (Wmo)

Voor 2021 is opnieuw budget opgenomen om ruimte voor maatwerk en experimenten te bieden. Dit budget is in het kader van de beheersmaatregelen met 21.000 verlaagd.  Dit budget is gericht op sociale vernieuwing, integrale samenwerking, verschuiving van de zorgzwaarte en het bieden van maatwerk waarbij minder regelgeving en bureaucratie centraal staan. In 2021 voeren we diverse projecten uit met als doel sociale vernieuwing te realiseren (bijv. datagedreven werken) en de ondersteuning beter te laten aansluiten bij de leefwereld van inwoners.

In 2021 doen we onderzoek naar technologische ontwikkelingen om langer thuis wonen mogelijk te maken. In 2021 blijven we bewustwordingscampagnes uitvoeren om levensloopbestendig wonen (bijv. Project Dubbel Duurzaam en Huis van de Toekomst) te stimuleren en gaan we gebiedsgericht (bijv. Wijk Actie Programma Nieuwdorp en Urmond-Oost) aan de slag met bepaalde kernen om deze toekomstbestendig te maken.
Wanneer het voor inwoners niet meer mogelijk is zelfstandig thuis te wonen volgt er een indicatie voor de Wet langdurige zorg (Wlz). Deze indicatiestelling wordt uitgevoerd voor het CAK, onderdeel van het zorgkantoor. Door de afstemming met de Wlz te verbeteren ontstaat er een betere aansluiting van de huidige wetgeving, bijvoorbeeld van de Wmo naar de Wlz. Hierdoor komen inwoners sneller op de goede plek terecht voor wat betreft regelgeving en zorg. Dit laatste is van belang bij het zorgen voor de meest passende zorg. Er wordt verwacht dat deze beheersmaatregel structureel een bedrag van € 27.378 gaat opleveren.

In 2021 zal de pilot nazorg voortgezet worden. Er zal hierbij gestuurd worden op de juiste inzet van zorg, rechtmatigheid, doelmatigheid en op het vergroten van de klanttevredenheid en de kwaliteit van dienstverlening. In 2021 zal een evaluatie worden uitgevoerd om de resultaten te meten. Vooruitlopend hierop is een resultaat van € 38.930 verwerkt in de budgetten als beheersmaatregel.

In 2022 lopen de huidige overeenkomsten met de aanbieders voor Wmo begeleiding af. Dit betekent dat er nieuwe overeenkomsten moeten worden afgesloten waarbij het verminderen van het aantal aanbieders, een AMvB reëel tarief, de huidige arrangementensystematiek en resultaatsturing als speerpunten zijn opgenomen voor de nieuwe aanbesteding. In 2021 zal dit verder vorm krijgen waarbij de huidige set beheersmaatregelen en de uitkomsten van het KPMG rapport worden meegenomen. Vanaf 2022 zou dit een voordeel van € 17.000 kunnen opleveren.
In 2021 wordt net als in 2020 een Jaarplan contractmanagement, contractbeheer, leveranciersmanagement en inkoop opgesteld. Met deze geactualiseerde werkwijze proberen we effectiever en efficiënter te werken met een duidelijke beleidsmatige focus. Er wordt verwacht dat dit structureel een bedrag van € 1.160 kan opleveren.   

Het cliëntervaringsonderzoek Wmo zal vanaf 2021 in een afgeslankte vorm plaatsvinden. Dit wil zeggen dat het verplichte cliëntervaringsonderzoek (kwantitatief) wordt uitgevoerd en geen aanvullend (kwalitatief) onderzoek plaatsvindt. Het onderzoek, zal net als voorgaande jaren, door een extern onafhankelijk bureau worden uitgevoerd. Vanaf 2021 wordt hiermee een besparing gerealiseerd van € 3.000. De kwartaalrapportage wordt ook vanaf 2020 in een andere vorm aangeboden. Het wordt namelijk niet gemaakt door een vormgever en dit bespaart structureel een bedrag van € 3.500.

Bij Wmo is er ook een taakstelling opgenomen voortvloeiend uit het KPMG-rapport. Er is geadviseerd om de genoemde additionele besparingen verder te concretiseren door middel van een verdiepend onderzoek. De minimale besparing wordt meegenomen als taakstelling. Voor Wmo is dit een bedrag van € 55.000 structureel en in 2021 de helft hiervan.

Deze pagina is gebouwd op 10/31/2020 20:02:08 met de export van 10/31/2020 19:52:30