Paragrafen

Lokale heffingen

Doel van de belasting/heffing:
De opbrengsten van deze heffingen worden benut voor het dekken van de kosten voor het ophalen, verwijderen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen en de kosten voor heffing en invordering.

Wie is belastingplichtig?
De gebruiker van een perceel waar huishoudelijke afvalstoffen kunnen ontstaan, is belastingplichtig. Dit kan een woning zijn, maar ook bijvoorbeeld een vakantiehuis naast een woonhuis.

Grondslag van de heffingen
Voor de afvalstoffenheffingen worden hoofdzakelijk tarieven per kilo aangeboden afval, per lediging afvalbak en een vastrecht gehanteerd.

Verdeling van de  kosten
De gemeente heeft een wettelijk inzamelplicht voor het afval van huishoudens. Om deze kosten transparant te maken, zijn de kosten naar taakveld uitgesplitst. Uit onderstaande overzicht blijkt dat het grootste deel van de gemeentelijke kosten staat op het taakveld afval (€ 2.839.000). Deze kosten bestaan vooral uit het daadwerkelijk inzamelen en verwerken van het huishoudelijke afval inclusief het scheiden van afval en het recyclen.
Naar verwachting wordt € 233.000 uitgegeven aan taken die onder het taakveld verkeer en wegen vallen. Zo draagt het schoonmaken en het schoonhouden van de wegen bij aan een afvalvrije openbare ruimte.
Ook de kosten voor de heffing en invordering van de afvalstoffenheffingen worden binnen dit taakveld verantwoord. Denk hierbij aan het versturen van juiste aanslagen aan de juiste personen.
Daarnaast is € 427.000 toegerekend van het taakveld overhead. Dit zijn kosten die worden gemaakt voor de sturing en ondersteuning van medewerkers in brede zin. De compensabele BTW bedraagt € 579.000 en wordt, conform de BBV-wetgeving, eveneens aan de kosten toegerekend.

Herkomst middelen
Gemeenten mogen op grond van artikel 15.33 van de Wet Milieubeheer voor de inzameling van het afval van huishoudens een afvalstoffenheffing invoeren. Deze mag maximaal kostendekkend zijn. Om 100% kostendekkendheid te realiseren is een bedrag van € 3.293.000 als opbrengst van de afvalstoffenheffing in de begroting opgenomen.

Op basis van de geactualiseerde baten en lasten is in 2021 een vastrecht-tarief van € 210,65 (was € 190,85 in 2020) nodig om de gewenste 100% kostendekkendheid te realiseren. Op 12 november 2020 worden de verordening Afvalstoffenheffing 2021 en de definitieve tarieven voor 2021 vastgesteld.

De opbrengsten van de afvalstoffenheffing worden verantwoord op het programma Volksgezondheid en Milieu.

Berekening van kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing 2021

 bedragen x € 1.000 

lasten taakvelden

2.1 wegen en vervoer

                           233

7.3 afval

                       2.839

totaal lasten taakvelden

                       3.072

baten taakvelden

7.3 afval

                           784

totaal baten taakvelden

                           784

netto lasten taakvelden

                       2.288

toe te rekenen lasten:

overhead

                           427

compensabele BTW

                           579

totale lasten

                       3.294

opbrengst heffingen

                       3.293

kostendekking:

100%

Deze pagina is gebouwd op 10/31/2020 20:02:08 met de export van 10/31/2020 19:52:30