Openbare orde en veiligheid
Integrale veiligheid
Er wordt door veiligheidspartners en (zorg)instanties integraal samengewerkt, met name op het gebied van de veiligheidsitems die genoemd zijn in de Kadernota Integrale Veiligheid Westelijke Mijnstreek 2019 - 2022.
In de lokale Driehoek Westelijke Mijnstreek wordt aan de hand van een sturingsrapportage de voortgang gevolgd en worden zaken indien nodig bijgestuurd. Daarbij zal ook het Uitvoeringsplan Integrale Veiligheid gestalte krijgen.
Ondermijning
De gemeentelijke rol in de aanpak van ondermijning is voortdurend in ontwikkeling. We pakken onze positie en zien meerwaarde in de integrale aanpak. We nemen verantwoordelijkheid voor de negatieve effecten die ondermijning op onze gemeente heeft door, samen met betrokken partners, op te treden. Het doel daarbij is om het vestigingsklimaat voor criminelen en criminele netwerken zo onaantrekkelijk mogelijk te maken. De focus ligt daarbij op het uitvoeren van interventies die voortkomen uit onze informatiepositie (een persoons-/netwerkgerichte aanpak van casuïstiek), via integrale controles, en het project "Spookbedrijven" in de Westelijke Mijnstreek. Spookbedrijven zijn ondernemingen die zijn opgezet om de wet te omzeilen en ontoelaatbare activiteiten te versluieren. Doel van het project is om bewustzijn te creëren ten aanzien van dit onderwerp bij bonafide ondernemers, spookbedrijven in kaart te brengen én daar waar mogelijk integraal aan te pakken. Het project Spookbedrijven wordt gefinancierd uit het Ondermijningsfonds; het extra geld dat het Kabinet in het regeerakkoord heeft uitgetrokken voor de (landelijke) aanpak van ondermijning.
Jeugd Interventie Team
In 2019 heeft de gemeente Stein een RAR (Rapid, Assessment and Response) onderzoek laten uitvoeren door Mondriaan (in samenwerking met PIW). De resultaten van dit onderzoek zijn in 2019 gepresenteerd en samen met de raad is nagedacht over het verdere vervolg en de manier waarop we in Stein alcohol- en drugsgerelateerde problemen bij jongeren zouden kunnen aanpakken. Begin 2020 zou dit een vervolg krijgen, ware het niet dat we te maken kregen met de corona-crisis. Uiteindelijk is dit alsnog in de tweede helft van 2020 opgepakt en zijn we voornemens om in 2021 te werken volgens het in 2020 opgestelde plan van aanpak waarin o.a. het JIT een belangrijke rol heeft.
Buurtbemiddeling
Buurtbemiddeling is in de Westelijke Mijnstreek gestart op 4 februari 2019. Het betreft een pilot voor de duur van 3 jaar (t/m 2021) en is een samenwerkingsproject van de gemeenten WM, Basisteam WM (Politie), woningcorporaties en de uitvoerende partij Partners in Welzijn.
Het project raakt steeds meer bekend bij partners en inwoners wat blijkt uit het aantal meldingen. Er is duidelijk behoefte aan Buurtbemiddeling en gesteld kan worden dat Buurtbemiddeling tot op heden succesvol is.
Buurtbemiddeling is een voorbeeld van burgerparticipatie welke mogelijkheden aanreikt om verantwoordelijkheden te nemen bij conflicten. Verder zijn het ook bewoners die zich geheel vrijwillig inzetten om bemiddelingen uit te voeren. Daarmee is Buurtbemiddeling voor en door bewoners. Buurtbemiddeling vermindert woonoverlast en voorkomt escalatie in de buurt door horizontale conflicten tussen buren of buurtbewoners in een zo vroeg mogelijk stadium te signaleren en zo efficiënt mogelijk aan te pakken.
Buurtbemiddeling richt zich op een vroegtijdige aanpak van burenproblemen, zodat conflicten die kunnen escaleren in de kiem gesmoord worden. Beoogde resultaten zijn een meer leefbare woonomgeving, sterkere gemeenschapszin en grotere zelfredzaamheid van inwoners.
Buurtbemiddeling draagt door haar werkwijze bij aan een prettig en veilig woonklimaat voor inwoners. Het zorgt tevens voor vermindering van werklast en kosten van gemeente(n) Politie en woningcorporaties als gevolg van woonoverlast en daaraan gerelateerde conflicten.
Na een tussenevaluatie, volgt een jaarevaluatie met daarin het aantal meldingen en resultaten en waarin ook een financiële verantwoording worden afgelegd betreffende de inzet van de financiële middelen.
BOA
De Boa’s blijven in het openbaar domein ingezet op reguliere zaken (de kleine ergernissen waaronder hondenpoep en fout parkeren, het oppakken van meldingen van inwoners), daarnaast op een aantal evenementen en op thematische zaken (onvoorziene zaken waarop frequent moet worden gecontroleerd/gehandhaafd). Momenteel is een evaluatie/herziening van het integraal handhavingsbeleid in voorbereiding. Dit heeft mogelijk consequenties voor de benodigde BOA-capaciteit en middelen. Het beleid c.q. de verordening zal via een separaat voorstel aan de raad worden voorgelegd.
Cameratoezicht
Om cameratoezicht beter in te richten, de inbreuk op de privacy minimaal te maken en tegelijkertijd een veilige en leefbare omgeving te bewaken zal de mobiele camera met regelmaat verplaatst worden. De huidige mobiele camera kan slechts op enkele locaties worden geplaatst. De investering om dit te verbeteren staat niet in verhouding tot de kosten voor de aanschaf van een nieuwe mobiele camera. Door een nieuwe mobiele camerakan worden ingespeeld op nieuwe ontwikkelingen. Het beschikbaar gestelde budget in het coalitieakkoord 2018-2022 van € 15.000 is hiervoor voldoende. Door de inzet van de mobiele camera's kan er actief ingespeeld worden op nieuwe locaties en problemen zoals jeugdoverlast en afvaldumpingen.
Wvggz
De Wet verplichte Geestelijke Gezondheidszorg (Wvggz) is sinds 1 januari 2020 in gegaan. De wet is een vervanger van de BOPZ. De nieuwe wet biedt meer instrumenten voor zorg op maat: verplichte zorg zo kort als mogelijk en zo lang als noodzakelijk. Gedurende 2020 zijn er knelpunten in de wet geconstateerd en hebben alle gemeenten van Limburg gezamenlijk een brief gestuurd naar de Tweede Kamer. Een wetswijziging geeft hopelijk een oplossing voor de bureaucratie die nu de uitvoering van de wet belemmerd. Het Veiligheidshuis is een belangrijke partner in deze wet, zij verzorgen onder andere het verkennend onderzoek en doen een verzoek voor een zorgmachtiging bij de rechter.