Verbonden partijen publiekrechtelijk
- Verbonden partijen publiekrechtelijk Verbonden partij Veiligheidregio Zuid Limburg
1. Naam
Veiligheidsregio Zuid Limburg
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling van alle gemeenten in Zuid-Limburg
3. Vestigingsplaats
Maastricht
4. Doelstelling en openbaar belang
Betreft de uitvoering van de aan Veiligheidsregio opgedragen taken, die zich met name richten op de brandweerzorg en de crisisbeheersing.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Veiligheid
6. Deelnemende partijen
Alle gemeenten van Zuid-Limburg
7. Bestuurlijk belang
Conform de Wet gemeenschappelijke regelingen bestaat de bestuursstructuur uit een Algemeen Bestuur (AB) en Dagelijks Bestuur (DB). De burgemeester vertegenwoordigt de gemeente Stein in het AB.
8. Financieel belang
Alle gemeenten in Zuid-Limburg betalen, op basis van een verdeelsleutel, hun aandeel in de kosten.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2019 € 8.757.000
31-12-2018 € 9.426.000Vreemd vermogen
31-12-2019 € 46.317.000
31-12-2018 € 43.590.00010. Financieel resultaat
2019: -/- € 363.000
2018: € 1.053.00011. Risico’s
De risico's zijn beschreven in de risicoparagrafen van de begrotingen en jaarrekeningen van de Veiligheidsregio. De Veiligheidsregio beschikt over een eigen algemene reserve. Er zijn diverse ontwikkelingen lopende die mogelijk zorgen voor een risico in de begroting van de Veiligheidsregio. Te denken valt aan de vrijwilligheid van de brandweerlieden en de evaluatiecommissie van de Wet Veiligheidsregio's. Ook de omgevingswet en herijking van het gemeentefonds vormen een risico van onbekende omvang.
12. Ontwikkelingen
De begroting 2021 is financieel gelijk aan de bijgestelde begroting 2020 en is alleen geïndexeerd. Als gevolg van een hogere indexering zal er voor de komende jaren bij geraamd worden.
- Verbonden partijen publiekrechtelijk Verbonden partij Participatiebedrijf WsW
1. Naam
Gemeenschappelijke regeling Participatiebedrijf WSW
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling van de gemeenten Sittard-Geleen, Beek en Stein.
3. Vestigingsplaats
Sittard-Geleen
4. Doelstelling en openbaar belang
De G.R. is opgericht om het formeel werkgeverschap uit te voeren voor Wsw-medewerkers en het
detacheren van deze werknemers aan het Participatiebedrijf Westelijke Mijnstreek.
Verder vinden er binnen de G.R. geen activiteiten plaats.5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Sociaal Domein
6. Deelnemende partijen
Gemeenten Sittard-Geleen, Beek en Stein.
7. Bestuurlijk belang
Conform de WGR bestaat de bestuursstructuur uit een algemeen bestuur (twee wethouders per gemeente) en een dagelijks bestuur (wethouders met Participatie in hun portefeuille)
8. Financieel belang
De deelnemende gemeenten voldoen, op basis van de begroting van de GR Participatiebedrijf Wsw, aan hun gemeentelijke bijdrage. Hierbij is het financieel belang van de deelnemende gemeenten gebaseerd op het aantal WSW-ers.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2019 nvt (GR is per 1-1-2020 gestart)
31-12-2018 nvt (GR is per 1-1-2020 gestart)Vreemd vermogen
31-12-2019 nvt (GR is per 1-1-2020 gestart)
31-12-2018 nvt (GR is per 1-1-2020 gestart)10. Financieel resultaat
2019: nvt (GR is per 1-1-2020 gestart)
2018: nvt (GR is per 1-1-2020 gestart)11. Risico’s
In geval er sprake is van een tekort t.o.v. de begroting moeten de gemeenten dit tekort aanzuiveren d.m.v. een hogere gemeentelijke bijdrage.
12. Ontwikkelingen
Eind 2020 is naar verwachting de liquidatie van de Gemeenschappelijke Regeling Vixia conform het principe''schoon door de poort'' afgerond. 2021 staat in het teken van doorontwikkeling van het Participatiebedrijf waaraan de gemeente Stein deelneemt.
- Verbonden partijen publiekrechtelijk Verbonden partij GGD ZL
1. Naam
GGD Zuid Limburg
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
3. Vestigingsplaats
Heerlen en Maastricht
4. Doelstelling en openbaar belang
Zorg dragen voor publieke gezondheid, toezicht op de kwaliteit Wmo, Veilig Thuis, ambulancezorg, GHOR, vangnetfunctie en crisiszorg verslaafden, dak- en thuislozen, sociaal medische advisering.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Volksgezondheid en milieu
6. Deelnemende partijen
De 16 Zuid-Limburgse gemeenten
7. Bestuurlijk belang
Het Algemeen Bestuur van de GGD Zuid-Limburg bestaat uit 1 bestuurslid per deelnemende gemeente en 1 plaatsvervangend lid. Als lid van het Algemeen Bestuur kunnen slechts worden aangewezen leden van het college van de gemeenten. Het Dagelijks Bestuur (DB) bestaat uit bestuurders van 7 gemeenten, waaronder Stein. Besluitvorming vindt plaats via gewogen stemmen, gerelateerd aan het inwonersaantal.
8. Financieel belang
Subsidie/inkooprelatie/verliesbijdrage naar rato inwonertal.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2019 € 2.040.978
31-12-2018 € 2.806.069Vreemd vermogen
31-12-2019 € 29.263.721
31-12-2018 € 26.651.85410. Financieel resultaat
2019: € 744.009-
2018: € 588.894-11. Risico’s
Verliesbijdrage naar rato inwonertal.
12. Ontwikkelingen
De belangrijkste gezondheidsopgave is het breken van de trend en het inlopen van de achterstanden in Zuid-Limburg op het gebied van gezondheid en participatie ten opzichte van de rest van het land. Hiermee is in 2020 al begonnen, als eerste bij de jonge kinderen, en al eerder: bij kwetsbare zwangeren en zelfs al vóór de zwangerschap. Hiervoor zijn regionaal programma's ingezet binnen het thema 'Kansrijke Start'. In 2021 worden verder stappen gezet op het gebied van de Trendbreuk, voor de peuterleeftijd en (basis)schoolleeftijd (bijv. gezonde school). Naast het programmabureau Trendbureau dat onder de GGD valt, heeft ook de Jeugdgezondheidszorg (Jgz) van de GGD hier een grote rol in.
- Verbonden partijen publiekrechtelijk Verbonden partij Omnibuzz
1. Naam
Gemeenschappelijke regeling Omnibuzz
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
3. Vestigingsplaats
Sittard-Geleen
4. Doelstelling en openbaar belang
Het zorg dragen voor het vervoer van klanten met een beperking die een beroep kunnen doen op de Wet maatschappelijke ondersteuning.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Sociaal Domein
6. Deelnemende partijen
Gemeente: Beek, Beesel, Bergen, Brunssum, Echt-Susteren, Eijsden-Margraten, Gennep, Gulpen-Wittem, Heerlen, Horst aan de Maas, Kerkrade, Landgraaf, Leudal, Maasgouw, Maastricht, Meerssen, Nederweert, Nuth, Onderbanken, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Schinnen, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Vaals, Valkenburg aan de Geul, Venlo, Venray, Voerendaal, Weert.
7. Bestuurlijk belang
Kwalitatief goed en betrouwbaar vervoer op maat tegen reële kosten.
8. Financieel belang
De gemeente Stein heeft zitting in het algemeen bestuur van Omnibuzz en stelt met de vertegenwoordigers van de overige gemeenten de jaarrekening en begroting vast. De totale gemeentelijke bijdrage is opgebouwd uit twee delen: een bedrag per inwoner voor de bedrijfskosten en de vervoerskosten (het reisvolume/daadwerkelijk gebruik).
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2019 € 957.745
31-12-2018 € 1.483.283Vreemd vermogen
31-12-2019 € 2.479.635
31-12-2018 € 2.861.64510. Financieel resultaat
2019: € 186.990
2018: € 179.16311. Risico’s
De belangrijkste risico's hangen samen met de Coronacrisis.
1) Minder inwoners maken gebruik van Omnibuzz vervoer, waardoor inwoners minder meedoen in de samenleving en daardoor in een sociaal isolement kunnen geraken.
2) Vervoerders kunnen in liquiditeitsproblemen geraken indien de Coronacrisis nog een lange periode duurt en financiele compensatie vanuit de overheid wegvalt.
3) Gemeenten ontvangen minder inkomsten dan verwacht.12. Ontwikkelingen
De Coronacrisis heeft maatschappelijk en financieel impact.
1) Inwoners maken in verband met de Coronacrisis minder gebruik van het Omnibuzz vervoer. Zo maakte in september 2020 slechts 60% van de totale populatie gebruik van het Omnibuzz vervoer.
2) Omnibuzz heeft in 2020 afspraken gemaakt met vervoerders om te voorkomen dat zij in liquiditeitsproblemen geraken.3) Gemeenten ontvingen in 2020 minder inkomsten doordat minder inwoners gebruik maken van het doelgroepenvervoer.
Afhankelijk van het verloop van de Coronacrisis zijn bovenstaande ontwikkelingen in 2021 in meer of mindere mate van toepassing. - Verbonden partijen publiekrechtelijk Verbonden partij RUD
1. Naam
Regionale Uitvoeringsdienst Zuid Limburg
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
3. Vestigingsplaats
Maastricht
4. Doelstelling en openbaar belang
Het doel van de vorming van de RUD ZL is om hogere kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) te bereiken op het gebied van milieu voor minimaal de basistaken van alle 17 deelnemers en de specialistische milieutaken voor de deelnemers die ook deze taken inbrengen. De gemeente Stein heeft alle milieutaken ingebracht. De RUD ZL is tevens een BRZO-RUD omdat alle BRZO-taken provinciebreed hier zijn ondergebracht.
De vorming van een RUD is wettelijk verplicht.5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Volksgezondheid en milieu
6. Deelnemende partijen
In Zuid-Limburg werken de gemeenten Beek, Beekdaelen, Brunssum, Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Maastricht, Meerssen, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Vaals, Valkenburg, Voerendaal en de Provincie Limburg op basis van een gemeenschappelijke regeling samen in de RUD ZL.
7. Bestuurlijk belang
De gemeente Stein is vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur en het Dagelijks Bestuur van de RUD ZL.
8. Financieel belang
De verdeling van de kosten vindt plaats op basis van de te besteden uren van het ingebrachte takenpakket per deelnemer en de pakketkosten voor de basistaken per deelnemer.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2019 € 1.153.000
31-12-2018 € 1.634.000Vreemd vermogen
31-12-2019 € 2.856.000
31-12-2018 € 4.168.0010. Financieel resultaat
2019: € 130.000
2018: € 491.00011. Risico’s
In de GR ligt vast dat de financiële eindverantwoordelijkheid voor de financiële positie van de RUD ZL door de deelnemers wordt gedragen. Onverlet deze eindverantwoordelijkheid heeft de RUD ZL als zelfstandig orgaan een eigen verantwoordelijkheid om te zorgen voor de vorming van voldoende weerstandsvermogen.
12. Ontwikkelingen
Vanaf 2021 voert de RUD ZL ook de asbesttaken van de deelnemers uit. Deze taken zijn landelijk vastgesteld als zijnde basistaken die bij een regionale uitvoeringsdienst moeten worden ingebracht.
- Verbonden partijen publiekrechtelijk Verbonden partij BsGW
1. Naam
BelastingSamenwerking Gemeenten en Waterschappen
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling.
3. Vestigingsplaats
Roermond
4. Doelstelling en openbaar belang
BsGW Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen is een zelfstandig samenwerkingsverband voor heffing en inning van gemeentelijke belastingen en waterschapsbelastingen en voor uitvoering van de wet WOZ. 28 van de 31 Limburgse gemeenten en het Waterschap Limburg werken samen in BsGW.
Deze samenwerking betekent dat de uitvoeringstaken van de waterschapsbelastingen,de gemeentelijke belastingtaken en administratieve taken van de Wet Waardering Onroerende Zaken (WOZ), worden verzorgd door BsGW.De verzelfstandiging beoogt een zo groot mogelijk maatschappelijk rendement te halen uit samenwerking tussen lokale overheden op het gebied van belastingheffing en - inning.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Bestuur en ondersteuning
6. Deelnemende partijen
28 van de 31 Limburgse gemeenten en het Waterschap Limburg werken samen in BsGW. De deelnemende gemeenten zijn Beek, Beekdaelen, Bergen, Brunssum, Echt-Susteren, Eijsden-Margraten, Gennep, Gulpen-Wittem, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Leudal, Maasgouw, Maastricht, Meerssen, Nederweert, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Vaals, Valkenburg, Venlo, Voerendaal, Weert. De waterschappen Peel en Maasvallei en het Waterschap Roer en Overmaas nemen deel aan de GR.
7. Bestuurlijk belang
Conform de Wet gemeenschappelijke regelingen bestaat de bestuursstructuur uit een Algemeen Bestuur (AB) en een Dagelijks Bestuur (DB). De portefeuillehouder financiën vertegenwoordigt de Gemeente Stein in het AB.
8. Financieel belang
De processen voor waterschappen en gemeenten overlappen elkaar in grote mate en de benodigde basisgegevens worden gelijktijdig voor alle deelnemers opgebouwd. Omdat BsGW de processen voor alle belastingsoorten integraal uitvoert, zijn de daarmee samenhangende kosten zodanig met elkaar verweven dat kosten niet per belastingsoort gedifferentieerd kunnen worden. De uitvoeringskosten van de productieprocessen worden om die reden toegerekend aan eenduidige, herkenbare hoofdprocessen, overeenkomstig de organisatieopzet van BsGW. Dit resulteert in vijf primaire producten van dienstverlening: Gegevensbeheer en heffen, Waarderen, Innen, Klantzaken en Parkeerbelasting. De verdeling van deze kosten over de deelnemers gebeurt hierna met behulp van eenheidstarieven per product van dienstverlening.
De bijdrage van Stein aan de BsGW bedraagt in 2021 € 359.0009. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2019 € 607.000
31-12-2018 € 268.000Vreemd vermogen
31-12-2019 € 6.750.000
31-12-2018 € 5.859.00010. Financieel resultaat
2019: € 13.000
2018: € 325.000-11. Risico’s
In de GR ligt vast dat de eindverantwoordelijkheid voor de financiële positie van de BsGW door de deelnemers wordt gedragen. Onverlet deze eindverantwoordelijkheid heeft de BsGW als zelfstandig orgaan een eigen verantwoordelijkheid om te zorgen voor de vorming van voldoende weerstandsvermogen.
12. Ontwikkelingen
De gemeenteraad van Mook en Middelaar heeft donderdag 9 juli jl. besloten om met ingang van 1 januari 2021 toe te treden tot BsGW Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen.
Verbonden partijen privaatrechtelijk
- Verbonden partijen privaatrechtelijk Verbonden partij BNG
1. Naam
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
2. Rechtsvorm
Naamloze vennootschap
3. Vestigingsplaats
Den Haag
4. Doelstelling en openbaar belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma bestuur en ondersteuning
6. Deelnemende partijen
Aandeelhouders van de bank zijn uitsluitend overheden. De staat is houder van de helft van de aandelen. De andere helft is in handen van gemeenten en provincies.
7. Bestuurlijk belang
De gemeente Stein heeft stemrecht in de algemene vergadering van de aandeelhouders.
8. Financieel belang
De gemeente Stein is houder van 19.266 aandelen.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2019 € 4.887.000
31-12-2018 € 4.991.000Vreemd vermogen
31-12-2019 € 144.802.000
31-12-2018 € 132.518.00010. Financieel resultaat
2019: € 163.000.000
2018: € 337.000.00011. Risico’s
Bij negatieve economische ontwikkelingen zijn de winstverwachtingen en dividenden onzeker.
12. Ontwikkelingen
Het financieel resultaat van BNG was in 2019 aanzienlijk lager dan het jaar ervoor. Dat heeft ook gevolgen voor de winstuitkering. Op basis hiervan heeft de provincie geadviseerd om vanaf 2021 een lager bedrag aan dividenduitkering op te nemen.
- Verbonden partijen privaatrechtelijk Verbonden partij Enexis
1. Naam
Enexis
2. Rechtsvorm
Naamloze vennootschap
3. Vestigingsplaats
's-Hertogenbosch
4. Doelstelling en openbaar belang
Het distribueren en het transporteren van energie zoals elektriciteit, gas, warmte en (warm) water, en het in stand houden, beheren, exploiteren en uitbreiden van distributie en transportnetten in relatie tot energie.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma bestuur en ondersteuning
6. Deelnemende partijen
De aandelen van Enexis Holding zijn in handen van Nederlandse provincies en gemeenten.
7. Bestuurlijk belang
De gemeentelijke aandeelhouders in Limburg zijn verenigd in de Vegal. De gemeente Stein heeft stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders.
8. Financieel belang
De gemeente Stein is houder van 460.350 aandelen.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2019 € 4.112.000.000
31-12-2018 € 4.024.000.000Vreemd vermogen
31-12-2019 € 4.146.000.000
31-12-2018 € 3.691.000.00010. Financieel resultaat
2019: € 210.000.000
2018: € 319.000.00011. Risico’s
Bij negatieve economische ontwikkelingen zijn de winstverwachtingen en dividenden onzeker.
12. Ontwikkelingen
Enexis dient de komende jaren als gevolg van de energietransitie fors te investeringen. Deze investeringen doen zij deels vanuit het eigen vermogen en deels door middel van een kapitaalinjectie van de aandeelhouders. Daarnaast zal het financieel resultaat door de lage rentestanden naar verwachting verder afnemen. De combinatie van deze twee punten zorgt voor een lagere dividenduitkering.
- Verbonden partijen privaatrechtelijk Verbonden partij Steinerbos
1. Naam
Steinerbos BV
2. Rechtsvorm
BV
3. Vestigingsplaats
Stein
4. Doelstelling en openbaar belang
De vennootschap heeft ten doel het exploiteren van het Recreatiepark Steinerbos en het scheppen van voorwaarden voor maatschappelijke en culturele ontplooiing en voor vrijetijdsbesteding
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma sport, cultuur en recreatie
6. Deelnemende partijen
Gemeente Stein
7. Bestuurlijk belang
Via de algemene vergadering van aandeelhouders (AVA) kan de gemeente Stein sturend optreden.
De jaarrekening van Steinerbos B.V. wordt vastgesteld door de AVA.
Tussen de gemeente Stein en de Steinerbos B.V. zijn een exploitatieovereenkomst en een huurovereenkomst gesloten.
De exploitatieovereenkomst strekt tot doel om de wederzijdse rechten en plichten vast te leggen tussen partijen. Onder andere is beschreven welke exploitatiebijdrage door de gemeente Stein betaald wordt en welke tegenprestaties door Steinerbos B.V. hiervoor geleverd worden.
De huurovereenkomst strekt tot doel om de aanwezige onroerende zaken inclusief de ondergrond ter beschikking te stellen aan Steinerbos B.V. teneinde het recreatiepark te kunnen exploiteren. Tevens is in deze overeenkomst beschreven onder welke condities en tegen welke prijs het gehuurde ter beschikking wordt gesteld aan de B.V.8. Financieel belang
De gemeente Stein is enig aandeelhouder van de vennootschap Steinerbos B.V. Het kapitaal van de vennootschap bestaat uit één aandeel van € 1,00.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2019 € 98.837
31-12-2018 € 42.252Vreemd vermogen
31-12-2019 € 870.428
31-12-2018 € 271.47310. Financieel resultaat
2019: € 21.152
2018: € 35.976-11. Risico’s
Ook Steinerbos BV heeft in 2020 de gevolgen van de corona crisis gemerkt. Het volledige park is nagenoeg 3 maanden gesloten geweest. Dit heeft grote gevolgen voor Steinerbos BV gehad. Wat dit betekent voor het jaar 2021 is op dit moment nog niet bekend. In hoeverre Steinerbos BV deze klap met eigen middelen kan opvangen moet nog blijken.
12. Ontwikkelingen
In 2020 is de binnenspeeltuin geopend en deze moet er aan bijdragen dat het park het hele jaar door bezoekers trekt.
- Verbonden partijen privaatrechtelijk Verbonden partij RWM
1. Naam
NV RWM
2. Rechtsvorm
NV
3. Vestigingsplaats
Sittard-Geleen
4. Doelstelling en openbaar belang
Uitvoeren afvalinzameling en aanverwante reinigingstaken van de aangesloten gemeenten
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma volkshuisvesting en milieu
6. Deelnemende partijen
De gemeenten Sittard, Sittard-Geleen, Beek en Schinnen
7. Bestuurlijk belang
Wethouder Hendrix vertegenwoordigt de gemeente in de AVA en inhoudelijk
8. Financieel belang
Het aandeel van Stein in het aandelenkapitaal van de NV RWM bedroeg in eerste instantie € 5.900. In december 2010 heeft de NV RWM de deelnemende gemeenten gevraagd het aandelenkapitaal uit te breiden om een vergunning op grond van de Wet wegvervoer goederen te krijgen. Voor Stein betekende dit een uitbreiding van het aandelenkapitaal met € 5.800. Op 15 februari 2011 heeft het college hiermee ingestemd. Stein bezit 117 aandelen á € 100.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2019 : € 5.454.000
31-12-2018 : € 4.273.000Vreemd vermogen
31-12-2019 : € 4.572.000
31-12-2018 : € 5.652.00010. Financieel resultaat
2019: € 619.000
2018: € 283.00011. Risico’s
Bij beëindigen contract worden desintegratiekosten in rekening gebracht.
12. Ontwikkelingen
In 2021 wordt het Uitvoeringsplan Afvalinzameling t.b.v. het nieuwe afvalbeleid verder vormgegeven. In dit proces speelt RWM een grote rol als dienstverlener naar onze inwoners en uitvoerder van het huidige en nieuwe afvalbeleid en reinigingstaken.