Verkeer, vervoer en water

Verkeer, wegen en water

Verkeer, wegen en water

Wegen
In 2021 wordt gestart met de volgende projecten die tot doel hebben om het wegennet te verbeteren en veiliger te maken en/of daar raakvlakken mee hebben:

  • Herinrichting van de Jurgensstraat in Elsloo;
  • Opknappen Beatrixplein;
  • Start voorbereiding gebiedsvisie Dorine Verschurenplein;
  • Reconstructie Molenweg Zuid;
  • Opknappen Paalweg;
  • Opknappen weg van Elsloo naar Meers;
  • Aanpak rotondes BPS;
  • Veilige schoolomgeving;
  • Korte termijn maatregelen Verkeersarrangementen.

Wegvoorzieningen
In 2020 is een inhaalslag ingezet voor het op orde brengen van het areaal verkeersborden. 90% van de borden zijn op dit moment vervangen. De verwachting is dat gezien de gemiddelde levensduur van de borden het beschikbare gestelde budget structureel met € 5.000 wordt verminderd.

Verkeer
Eind 2020 is het Mobiliteitsplan 2021-2025 vastgesteld. Onderdeel van dit Mobiliteitsplan is het Meerjaren Investerings Plan Verkeer 2021-2025 (MIP Verkeer 2021-2025). In dit MIP Verkeer is een doorkijk gemaakt welke korte termijn projecten de komende jaren vanuit het budget Verkeersmaatregelen / Veilige schoolomgeving worden uitgevoerd. Voor 2021 zijn dit de afrondende korte termijn maatregelen uit het Verkeersarrangement Stein (7 resterende maatregelen) en 8 korte termijn maatregelen vanuit het Verkeersarrangement 2019 (kernen Meers, Maasband, Urmond, Berg a/d Maas en Nattenhoven). Projecten uit dit mobiliteitsplan worden voor een groot deel gedekt uit bestaande budgetten. Nieuwe projecten worden in de begroting 2022 opgenomen.

Vervoer
De wensauto opereert in Berg aan de Maas en Meers. In de opstartfase heeft de gemeente de wensauto een aantal jaren gesubsidieerd met als voorwaarde dat de subsidiebehoefte uiteindelijk in 2021 naar € 0 wordt afgebouwd. Bij de evaluatie in 2020 is gebleken dat de subsidie bedragen van de provincie onvoldoende zijn. De wensautoprojecten kunnen niet zonder aanvullende subsidie van de gemeente. Na evaluatie door de provincie wordt besloten over de eventuele nieuwe subsidie voorwaarden. Indien de subsidiebedragen van de provincie niet worden verhoogd, leidt dit mogelijk tot het beëindigen van deze vorm van dienstverlening. Recent is bij de provincie navraag gedaan over besluitvorming ten aanzien van mogelijke toekomstige subsidiëring, maar dat proces neemt nog enkele maanden in beslag. Exploitatie van de wensauto blijft tot het moment van nieuwe besluitvorming onverminderd voortgezet.

Aanpak rotondes BPS
Het project Aanpak rotondes en op- en afritten Businesspark Stein heeft impact op en raakvlakken met meerdere (toekomstige) projecten langs dit traject van zowel gemeente als Provincie Limburg. Het betreft onder andere het project 'Snelfietsroute Maastricht-Sittard' van de Provincie en het project 'Stationsomgeving Beek - Elsloo'. Samen met de Provincie wordt onderzocht of deze projecten samengevoegd kunnen worden tot één project in het kader van de versnellingsagenda. Hierdoor is co-financiering van de Provincie mogelijk. De Provincie heeft inmiddels 2 miljoen gereserveerd voor het snelfietspad op Steins grondgebied. Daarnaast is de provincie verzocht om bij te dragen aan een geraamd tekort om het totaal van deze projecten. Ten tijde van het opstellen van deze begroting is er echter nog geen sprake van formele besluitvorming hierover.

Stationsomgeving Beek-Elsloo
Na verdere planuitwerking in 2021 (met name door stakeholder ProRail met betrekking tot de verlegging van kabels en leidingen) zal niet eerder dan eind 2021 een realisatieovereenkomst getekend kunnen worden voor uitvoering van het project Station Beek-Elsloo. Op dat moment zal ook het krediet gevoteerd moeten worden. Realisatie van de plannen is vervolgens voorzien in de periode 2022 (Steinse zijde) en 2023 (Beekse zijde).

Stedelijk waterbeheer
In 2021 wordt invulling gegeven aan het duurzaam omgaan met water door het renoveren van bestaande riolering en het afkoppelen van hemelwater. Ook bij overige grootschalige reconstructies of ruimtelijke projecten wordt hier op ingezet.  

Verkeerseducatie
De verkeerseducatie wordt samen met Veilig Verkeer Nederland (VVN) provincie breed georganiseerd. De bijdrage aan provincie is voor komende jaren vastgesteld op € 12.500 en
€ 4.000 voor VVN. Van het oorspronkelijke budget kan daardoor structureel € 7.500 vrijvallen.

Dorpsschouw
In de Meerjarenbegroting 2020-2023 was structureel € 50.000 opgenomen voor projecten voortvloeiend uit de dorpsschouwen. Het aantal DOP initiatieven verschilt sterk per kern en in het algemeen is een dalende trend te zien in het aantal initiatieven. Tevens worden initiatieven of wensen van burgers ook door middel van meldingen opgepakt in het onderhoud of in projecten. In de meerjarenbegroting 2021-2024 is het budget dan ook met € 25.000 verminderd.

Kostendekkendheid aanleg inritten
Gebleken is dat de kosten voor het aanleggen van inritten het vastgestelde tarief, dat bij de aanvragers in rekening wordt gebracht, in ruime mate overstijgt. In lijn met het uitgangspunt dat de tarieven maximaal kostendekkend mogen zijn wordt met ingang van 2021, op basis van een prijsopgave vooraf, 50% van de aanlegkosten bij de aanvrager in rekening gebracht. Hierdoor zijn de inkomsten voor de aanleg van inritten structureel met € 15.000 verhoogd.

Meerjarig investeringsprogramma
In het kader van de ombuigingen is ook gekeken naar het meerjarig investeringsprogramma. Door het herprioriteren en schrappen van een aantal investeringen is er sprake van een vrijval van kapitaallasten, oplopend van € 42.000 in 2021 tot € 267.000 in 2024. Een gevolg van het herprioriteren en schrappen van investeringen is dat er minder interne uren naar investeringen kunnen worden toegerekend en dientengevolge ten laste komen van de exploitatie. Dit nadeel is meegenomen in het eerdergenoemde voordeel als gevolg van de vrijval van kapitaallasten.

Deze pagina is gebouwd op 10/31/2020 20:02:08 met de export van 10/31/2020 19:52:30